My Great Web page

Follow Me

26 May 2012

bunge telur

assalamualaikum..
hai u ollsss.... pe kabar... entry saye pada hari ini adalah pasal bunge telur.... oleh kerana kawan2 saya, xsemuanya melayu (1 malaysia), dan yg melayu plak, xsemuanya tahu pasal bunga-bunga telur.. moden sudah.. ehheheheh

apakah bunge telur???
Sebenarnya, ia boleh dianggap sebagai cenderahati yang simbolik di perkahwinan dalam golongan Melayu. Anda kena tahu bahawa telur adalah melambangkan kesuburan dan biasanya dihiasi dan diwarnai dengan tangkai bunga yang wangi dan cantik. Lepas tu ia akan diberi kepada tetamu sebagai cenderamata kahwin untuk mereka ambil pulang rumah.

Acara wajib merebus telur ini menjadi satu tradisional dan amalan buat seketika dulu. Pada masa itu, penduduk kampung dan jiran akan sumbangkan banyak telur bagi tuan rumah untuk merebus. Telur itu akan dijadikan sebagai ganti hadiah perkahwinan kepada pasangan pengantin atau gantian sumbangan wang tunai untuk tuan rumah.

Pada zaman dulu2, sekitar tahun sebelom saye dewase, bile tiba musim cuti sekolah, (owg kawinkan time cuti sekolah)... mulelah aruah uwan (nenek), suruh buat bunge telur... bunge telur dulu2, xde jual dah siap mcm skrg ne kat kedai berlambak2.. sediakan duet jer.... 100,200,300 ++++++.... nk buat bunge telur, buat 5 tangkai, yg jadinye, 1 tangkat jer.. membazir mase jer... tp tu semue kenangan... sekurang2nye, saye sempat jugak merase zaman 'buat bunge telur'... (ala time tu aku kecik lagi.. thn 1990+ jer)...

(salah satu bunye.. yg len, xleh tunjuk..nanti basi) 

kalau nk beli bunge telur, haaa... ne yg makcik nk cite ne... kat mane lagi kalau bukan NILAI 3.... mmg byk giler kedai2 jual barang-barang pengantin... murah ker??? murah tu xde la murah sgt.. rasenye standert jer.. cume, byk pilihan... smalam aku g sane, mcm2 ade... yg lawa, pon saya nampak tersangatlah lawa.... pastu ade plk less lagi.... mmg menggile la kak long n suami dy selaku abg ipar den memilih.. mcm mrka plk nk kawin lagi skali...

jempotlah ke rumah saye pada,
3/6/2012
di kediaman rasmi 
TUAN HAJI HARIS PODILAH dan isteri HAJAH AISAH
no 46b, kg mampas besar terachi,
7i500, tanjung ipoh, N9..
perkahwinan anak lelaki beliau,
MUHAMMAD NURIZZUDDIN dan NUR AZULI ERNI

jemputlah dtg beramai2.... 
kedatangan anda, amat sy hargai...



pandu arah...
plss pay attention

lepas je kua tol SENAWANG tu, anda terus jer pastu byk traffiq light.. sumenye terus xsilap saye, ade 10 traffiq light (kawasan taman kan.. biaselah)... jgn belok2.. ikot arah KUALA PILAH... pastu time turun bukit menjunan ade trafiq light, kalau terus, ade HIWAY LEKAS, kiri SEREMBAN, ande belok KANAN ke KUALA PILAH.. anda akn terus je dan dapat la tgk keindahan alam seperti PETRONAS sblah KIRI, BUKIT PUTUS, ULU BENDUL... (dlm 15-20 minit bgantung kelajuan).. bile nampak jer sainboard besar TERACHI sebelah KIRI, terus tgk KANAN, ade SEKOLAH YAMTUAN HITAM terachi.. pastu ade simpang KECIK sblah kiri n dah ade perkahwinan DIN N AZULI..jempotlah masuk ke simpang tu dan terus jer smpai la jumpe BENGKEL KERETA IZZUDDIN... rumah kami disitu.... slamat mencuba...

anda takkan kalau sesat, boleh kontek
ain haris
hafis roslan
piera pinky
hazeeq hareez
charp comel
taufiq mazlan
natasya mazlan
wawa mayra
wan hazeem

*jgn kol pengantin sbb pengantin bz..



(makanan sume sedap2 belaka.... N9 tau!!!!)